Milyen iDrive verzióval rendelkezem?

2023-12-09
Milyen iDrive verzióval rendelkezem?

Gyakran előfordul, amikor megkeresnek minket Apple CarPlay vagy Android Auto beszereléssel kapcsolatban, hogy az ügyfelek nem tudják megmondani nekünk, hogy BMW autójukban pontosan milyen verziójú iDrive rendszer működik. CCC? CIC? NBT? Esetleg más? Most ehhez dobtunk össze egy útmutatót, hogy melyek azok a tényezők, amelyek segíthetnek ezeknek a kérdéseknek a megválaszolásában.

A cikk 2023 decemberében íródott, így az évszámokat, jelenleg elérhető verziókat és az ezekhez hasonló adatokat ennek megfelelően kezeljétek.

Mi is az az iDrive?


Az iDrive az egy BMW által kifejlesztett rendszer neve, amelyet a BMW gyárilag telepít saját autóiba. Az iDrive segítségével az utasok számos kényelmi funkcióhoz férhetnek hozzá: áttekinthetik a jármű állapotát, élvezhetik az autó nyújtotta multimédiás előnyöket, telefonhívást kezdeményezhetnek, zenét hallgathatnak (CD-n vagy akár Bluetooth kapcsolaton keresztül), használhatják a beépített navigációs lehetőségeket stb. Az iDrive rendszerhez tartozó hardver elemek jellemzően a fejegységet, a kijelzőt, valamint a vezérlőt takarják.

A BMW folyamatosan fejleszti az iDrive rendszerét; újabb és újabb verziókkal állnak elő, (még iDrive generációkon belül is), ezzel fokozva a felhasználói és a vezetési élményt.

iDrive generációk, Apple CarPlay és Android Auto


Ma, (a cikk írásakor 2023 decemberében), a BMW által kifejlesztett iDrive rendszernek 9 generációjáról beszélhetünk. A későbbi verziókban a BMW már gyárilag elérhetővé tette autóiban az Apple CarPlay-t, majd az Android Auto-t. Azonban a korábbi modelleknél is van mód utólagosan integrálni ezeket a rendszereket, nézzük is, hogy hogyan.

A lenti táblázat segít átlátni, hogy (a CarPlayers szolgáltatását szem előtt tartva) az egyes iDrive generációk esetében mi lehet szükséges ahhoz, hogy egy BMW (vagy Mini) gépkocsiban elérhető legyen - az autó teljes gyári rendszerét megtartva - a CarPlay és/vagy az Android Auto. Fontos megjegyezni, hogy ez egy általános kép, és az iDrive generáción felül számos további tényező is közrejátszik abban, hogy mi valósítható meg egy BMW-ben.

Jelmagyarázat

  • 🛠 - hardveresen (modul beszerelésével) integrálható
  • 💻 - szoftveresen aktiválható
  • 🚘 - gyárilag elérhető
  • 🚫 - nem elérhető
iDrive Generáció Apple CarPlay Android Auto
iDrive 1.0 1.0 🚫 🚫
M-ASK / M-ASKII 2.0 🛠 🛠
CCC (Car Communication Computer) 2.0 🛠 🛠
CCC Update 1 2.0 🛠 🛠
CCC Update 2 2.0 🛠 🛠
CIC (Car Information Computer) 3.0 🛠 🛠
NBT (Next Big Thing) 4.0 🛠 🛠
NBT EVO (Evolution) ID4 5.0 🛠 💻 🛠
NBT EVO (Evolution) ID5/ID6 6.0 🛠 💻 🚘 🛠
iDrive 7.0 MGU18 Live Cockpit 7.0 🚘 💻 🚘
iDrive 8.0 MGU21 Curved Display 8.0 🚘 🚘
iDrive 8.5 8.5 🚘 🚘
iDrive 9.0 9.0 🚘 🚘

Ez a táblázat nem tartalmazza az összes alverziót, mint például a HU ENTRY, HU ENTRY NAV vagy HU ENTRY NAV 2 rendszereket, habár azok is külön-külön iDrive verziókat képeznek. Ezek azonban nagyon hasonlók adott generációbeli társaikhoz, így ebben a blogban nem tárgyaljuk őket külön.

Arról, hogy NBT EVO rendszerek esetében miként tehető elérhetővé az Apple Carplay vagy az Android Auto, ebben a fejezetben olvashatsz részletesebben.

CCC, CIC, NBT, EVO? Hogyan állapítsuk meg az iDrive verziót?


Ahogy azt a fenti táblázat is mutatja, rengeteg féle iDrive rendszer létezik, még a különböző generációkon belül is megkülönböztethetünk további altípusokat. Így nem csoda, hogy egy átlagos BMW tulajdonosnak, (és sokszor a hozzáértőknek is), gondot okoz a verzió meghatározása. Ez az útmutató ebben is segítségre lehet.

Most, hogy tudjuk, hogy milyen iDrive generációk léteznek, lássuk hogy mi alapján tudjuk megmondani, hogy egy autóban melyik verzió van.

A CarPlayers jelenleg elsősorban csak M-ASK/M-ASKII, CCC, CIC, NBT és NBT EVO rendszerekkel foglalkozik, így itt is csak ezeket az iDrive-okat tárgyaljuk: tehát a 2.-tól egészen a 6.-ig generációig.

M-ASK / M-ASKII (Multimedia Audio System Kontroller)


A M-ASK iDrive rendszernek két verziója létezik: M-ASK és M-ASKII (M-ASK 2).

Habár a M-ASK/M-ASKII és a CCC iDrive rendszerek mind a 2. generáció alá tartoznak, nem ugyanazt a modellt takarják. Ezt sokan keverik, főleg a hasonló kialakítású menüje miatt. Azonban a legfőbb megkülböztető jegy a M-ASK/M-ASKII modellek és a CCC között, az a kijelző méretük: míg a M-ASK kijelzője kisebb, 6,6 colos, addig a CCC fejegységek kijelzője nagyobb méretű, 8,8 colos. Ezen felül az optikai lemez meghajtók száma is különbözik: a M-ASK modellekben 1 darab CD meghajtó, míg a CCC-kben 1 CD és 1 DVD meghajtó szerepel. Ezt szemlélteti az alábbi kép is (1. kép).

M-ASK/M-ASKII vs CCC 1. kép: M-ASKII: 6,6" kijelzőméret, 1 CD meghajtó (bal); CCC: 8,8" kijelzőméret, 1-1 db CD-DVD meghajtó (jobb)

(A fenti képen egyébként az is látszódik, hogy a M-ASKII esetében a CD meghajtó alatt egy gombsor található. Ez lehet az egyik fő ismérve annak, hogy M-ASKII-ről beszélünk, és nem pusztán M-ASK-ról. Nagyon ritkán előforduló eset lehet, hogy M-ASKII modelleknél nincs gombsor a meghajtó alatt - ekkor a fejegységen található címke segíthet a pontos azonosításban.)

CCC (Car Communication Computer)


A CCC iDrive rendszernek három alverziója létezik: CCC iDrive, CCC iDrive Update 1, CCC iDrive Update 2. A lenti táblázat megmutatja a CCC rendszerek főbb ismérveit a különböző frissítések szerint osztályozva.

CCC CCC Update 1 CCC Update 2
2003 - 2009 2007 - 2010 2008 - 2009
8,8" kijelzőméret 8,8" kijelzőméret 8,8" kijelzőméret
1 CD, 1 DVD meghajtó 1 CD, 1 DVD meghajtó 1 CD, 1 DVD meghajtó
programozható gombsor programozható gombsor
új kontroller

A következő táblázat pedig azt mutatja meg, hogy a CCC iDrive mely autókban jelent meg gyárilag.

BMW modell CCC CCC Update 1 CCC Update 2
1-es sorozat (E81/E82/E87/E88) 2004.06 - 2008.09 2007.03 - 2008.09 🚫
3-as sorozat (E90/E91/E92/E93) 2005.03 - 2008.09 2007.03 - 2008.08 🚫
5-ös sorozat (E60/E61) 2003.12 - 2008.11 2007.03 - 2008.08 2008.09 - 2009.02
6-os sorozat (E63/E64) 2003.12 - 2008.11 2007.03 - 2008.08 2008.09 - 2009.02
X5 (E70) 2007.03 - 2009.10 2007 - 2010 🚫
X6 (E71/E72) 2008.05 - 2009.10 🚫

Ha meg szeretnénk bizonyosodni arról, hogy valóban CCC rendszerünk van, akkor a következőkben taglaltakat vegyük figyelembe.

Vethetünk egy pillantást a kontrollerekre, amelyek alapján a legegyszerűbben megállapíthatjuk, hogy milyen CCC rendszerünk van (2. kép).

CCC iDrive kontrollerek 2. kép: CCC kontroller (bal); CCC Update 1 kontroller (közép); CCC Update 2 kontroller (jobb)

A fenti képen jobb oldalon szereplő CCC Update 2 kontroller ugyanolyan, mint amilyen a későbbi, 3. generációs CCC iDrive rendszerhez is tartozik - így csak a kontroller alapján nem tudunk különbséget tenni a két rendszer között. Érdemes ezért a menüre is pillantást vetni. A következő kép szemlélteti, hogy a CCC iDrive rendszerek esetében a menü miként néz ki (3. kép).

CCC iDrive menü 3. kép: CCC iDrive menü

Ezeken a tényezőkön túl ellenőrizhetjük a CCC fejegység címkéjét, akárcsak tettük azt a M-ASK/M-ASKII esetében. Valamint, ahogy azt már láttuk feljebb, a CCC-s autókban két lemezmeghajtó (1 CD, 1 DVD) is van (1. kép). Ez sem a M-ASK/M-ASKII (1. kép), sem a CIC-es autókban nincs így.

CIC (Car Information Computer)


A CIC modell az iDrive széria 3. generációs verziójaként jelent meg. 2008-as BMW autókban tűnt fel először, viszont helyenként még 2015-ös autókban is előfordul gyárilag beépítve, (de jellemzően inkább 2013-ig).

Az előző generációkhoz képest a következő fontosabb újításokat hozta magával:

  • új iDrive kontroller, amely megegyezik a CCC Update 2 kontrollerével (2.kép);
  • magasabb felbontású kijelző;
  • modernebb menü (4. kép) és felhasználói felület;
  • tartalmaz egy merevlemezt, amely többek között a térkép információkat tárolja, (ez a korábbi iDrive modelleknél CD/DVD-n került betöltésre);
  • Bluetooth-on keresztüli zenelejátszás.

Megkülönböztetünk CIC, valamint CIC MID iDrive modelleket (4. kép). A köznyelv ezt alapvetően így ismeri: nagy navi (CIC) és kis navi (CIC MID). A CIC MID modellnek a fejegysége és a kijelzője is kisebb, mint a CIC-nek.

CIC vs CIC MID 4. kép: CIC iDrive (bal); CIC MID iDrive (jobb)

A CIC iDrive a következő BMW autókban érhető el.

BMW modell Évjárat
1-es sorozat (F20/F21) 2011.06 - 2013.03
3-as sorozat (E90/E91/E92/E93) 2008.09 - 2013.10
3-as sorozat (F30/F31/F34/F80) 2012.02 - 2012.11
5-ös sorozat (E60/E61) 2008.11 - 2010.05
5-ös sorozat (F07) 2009.10 - 2012.07
5-ös sorozat (F10) 2010.03 - 2012.09
5-ös sorozat (F11) 2010.09 - 2012.09
6-os sorozat (E63/E64) 2008.11 - 2010.07
6-os sorozat (F06) 2012.03 - 2013.03
6-os sorozat (F12/F13) 2010.12 - 2013.03
7-es sorozat (F01/F02/F03) 2008.11 - 2013.07
7-es sorozat (F04) 2008.11 - 2015.06
X1 (E84) 2009.10 - 2015.06
X3 (F25) 2010.10 - 2013.04
X5 (E70) 2009.10 - 2013.06
X6 (E71) 2009.10 - 2014.08

NBT (Next Big Thing)


Az NBT egy 4. generációs iDrive rendszer modellének a neve, amely 2012-ben jelent meg először BMW gépkocsikban. Gyorsabb és erősebb elődeinél, ezek mellett pedig új kontrollert is bevezettek hozzá (5. kép), (amely esetenként eltérően, érintés alapú vezérlést is támogat).

Fontos újítás továbbá, hogy az NBT képes önmagában kezelni az USB és Bluetooth kapcsolatokat - ehhez korábban egy külön modul felelt a fejegység mellett, így előfordulhatott olyan konstrukció, ahol egy CIC iDrive-val felszerelt BMW-ben nem volt támogatott például a Bluetooth-on keresztül való zenelejátszás. NBT-vel felszerelt autókban már nem találkozunk ezekhez hasonló kivételekkel.

Valamint NBT rendszerekben vezették be először a ConnectedDrive funkciót, (amely gyakorlatilag a korábbi BMW Online szolgáltatás helyébe lépett).

NBT iDrive kontroller 5. kép: NBT iDrive kontroller

Az NBT rendszerekre szokás hivatkozni CIC High-ként is. Nem véletlenül - a 4. generációs NBT iDrive rendszer menüje kísértetiesen hasonlít a 3. generációs CIC menüjére (6. kép).

CIC menu vs NBT menu 6. kép: CIC menü (fent); NBT menü (lent)

A következő táblázat megmutatja, hogy mely autókban elérhető a 4. generációs NBT.

BMW modell Évjárat
1-es sorozat (F20/F21) 2013.03 - 2015.03
2-es sorozat (F22) 2013.11 - 2015.03
3-as sorozat (F30/F31) 2012.11 - 2015.07
3-as sorozat (F34) 2013.03 - 2015.07
3-as sorozat (F80) 2014.03 - 2015.07
4-es sorozat (F32) 2013.07 - 2015.07
4-es sorozat (F33) 2013.11 - 2015.07
4-es sorozat (F36) 2014.03 - 2015.07
5-ös sorozat (F07) 2012.07 - 2016.12
5-ös sorozat (F10/F11/F18) 2012.09 - 2016.12
6-os sorozat (F06/F12/F13) 2013.03 - 2016.12
7-es sorozat (F01/F02/F03) 2012.07 - 2015.06
X3 (F25) 2013.04 - 2016.03
X4 (F26) 2014.04 - 2016.03
X5 (F15) 2014.08 - 2016.07
X5 (F85) 2014.12 - 2016.07
X6 (F16) 2014.08 - 2016.07
X6 (F86) 2014.12 - 2016.07
i3 2013.09 - 2017.09
i8 2014.04 - 2017.09

NBT EVO (Evolution) ID4


Sok helyen téveszmék keringenek az NBT és az NBT EVO ID4 körül: vannak, akik egy kalap alá sorolják őket, illetve vannak, akik az NBT EVO ID4-re 4. generációs iDrive rendszerként tekintenek. Holott a pontos meghatározás szerint az NBT EVO ID4 az iDrive 5. generációjához tartozik és az EVO sorozat első verziója.

Az EVO sorozatban egyébként három iDrive verzióról beszélünk: NBT EVO ID4 (5. generáció), NBT EVO ID5 (6. generáció) és NBT EVO ID6 (6. generáció). Utóbbi kettőt rendszerint egy kalap alá szokás venni, míg az NBT EVO ID4-et külön generációba is soroljuk, mert az ezt követő verziókban lényegesen átalakult az iDrive rendszerek felhasználói felülete.

Az NBT EVO ID4 az egyszerű NBT-hez képest nem sok változást rejt magában. A két verzió felhasználói felülete szinte egy az egyben megegyezik, azzal a különbséggel, hogy az EVO ID4 kijelzője magasabb felbontással rendelkezik, tehát jobb minőséget is ad.

A következő táblázat autó modell szerint mutatja meg, hogy mely BMW-kben lehet gyárilag telepítve NBT EVO ID4.

BMW modell Évjárat
1-es sorozat (F20/F21) 2015.03 - 2016.06
2-es sorozat (F22) 2015.03 - 2016.06
2-es sorozat (F23) 2014.11 - 2016.06
3-as sorozat (F30/F31/F34/F80) 2015.07 - 2016.06
4-es sorozat (F32/F33/F36) 2014.03 - 2016.06
6-os sorozat (F06/F12/F13) 2013.03 - 2016.06
7-es sorozat (G11/G12/G13) 2015.07 - 2016.06
X3 (F25) 2016.03 - 2016.06
X4 (F26) 2016.03 - 2016.06

NBT EVO (Evolution) ID5/ID6


Ahogy azt feljebb is említettük, az NBT EVO ID5 és az ID6 rendszereket egy kalap alá szokás venni. Mindkettő verzió a 6. generációs iDrive alá tartozik.

Az EVO ID5/ID6 felhasználói felületének kialakítása merőben különbözik elődeitől (7. kép).

NBT EVO ID4 menu vs EVO ID5 menu vs EVO ID6 menu 7. kép: EVO ID4 menü (fent); EVO ID5 menü (közép); EVO ID6 menü (lent)

NBT EVO ID5/ID6 elérhetősége autók szerinti bontásban.

BMW modell Évjárat
1-es sorozat (F20/F21) 2015.03 - 2019
2-es sorozat (F22) 2015.03 - 2021
2-es sorozat (F23) 2014.11 - 2021
3-as sorozat (F30/F31/F34/F80) 2015.07 - 2018
4-es sorozat (F32/F33/F36) 2015.07 - 2019
5-ös sorozat (G30) 2016.10 - 2019
6-os sorozat (F06/F12/F13) 2013.03 - 2018
6-os sorozat (G32) 2017.07 - 2018
7-es sorozat (G12) 2015.07 - 2019
X1 (F48) 2015 - 2022
X2 (F39) 2018 -
X3 (F25) 2016.03 - 2017
X3 (G01) 2017.11 -
X4 (F26) 2016.03 - 2018
X5 (F15/F85) 2016.07 - 2018
X6 (F16/F86) 2016.07 - 2019
i3 (ID6) 2018.09 -
i8 (ID6) 2018.09 - 2020

Apple CarPlay és Android Auto EVO-ban


A BMW az NBT EVO ID5/ID6 rendszerekben tette először elérhetővé gyárilag az Apple CarPlay támogatást. Habár ez nem mindegyik autóban látszódik azonnal, elrejtve ott van, csak aktiválni kell.

NBT EVO ID4 iDrive-ban két módon tehető elérhetővé az Apple CarPlay:

  • flash-elni kell a rendszert ID4-ről ID6-ra, majd szoftveresen aktiválni;
  • vagy egy különálló modul beszerelésével, azaz hardveres megoldással.

Amennyiben Android Auto-ra van szükséged, és valamelyik NBT EVO iDrive rendszer van az autódban, úgy ehhez mindenképpen különálló modul beszerelésére van szükség.

A CarPlayers szolgáltatásai között a különálló modul beszerelése és az Apple CarPlay szoftveres aktiválása is elérhető (flash-elés egyelőre nem), így keress minket bizalommal, ha ilyesmire van szükséged. Ha bizonytalan vagy, hogy autódban aktiválható-e az Apple CarPlay, szintén vedd fel velünk a kapcsolatot, és segítünk megállapítani.

Az oldal sütiket (cookie-kat) használ a legjobb felhasználói élmény érdekében. Az oldalon való böngészéssel hozzájárulsz a sütik használatához. További részletek az Adatkezelési Tájékoztatóban.